Tent
Header-Banner_Apostolopoulos
head_rear_banner_1
 

Φωτισμός και Υφάσματα

Τα υφάσματα διάχυσης (diffusion fabrics),  που επιτρέπουν τη διάχυση του φωτός χρησιμοποιούνται στους φωτισμούς του περιβάλλοντος, καθώς και στις προβολές back-lit και front-lit. H διάχυση «προσθέτει» χώρο και φως σε μικρούς χώρους, προσδίδοντάς τους έναν «αέρα» μεγαλύτερο από αυτόν που έχουν στην πραγματικότητα. Τα υφάσματα διάχυσης είναι τα περισσότερο διαφανή λόγω της αραιής ύφανσής τους. Έτσι, μπορούν να χρησιμοποιηθούν είτε για φωτισμό front-lit για περιορισμένα εφέ είτε για φωτισμό back-lit για πιο λαμπρά αποτελέσματα.

Κάποιες από τις πλέον καταξιωμένες εταιρείες χρησιμοποιούν φώτα αλογόνου, ενώ κάποιες άλλες προτιμούν τη χρήση φώτων φθορίου. Ο φωτισμός με λάμπες φθορίου μπορεί να δημιουργεί περισσότερα εφέ, καθώς έχει την ιδιότητα να διαπερνά περισσότερο την υφασμάτινη επιφάνεια προβολής.

Τα υφάσματα που χρησιμοποιούνται για back-lit προβολές χαρακτηρίζονται ως υφάσματα οπίσθιας προβολής (rear projection fabrics).

Όταν έχουμε προβολή από την μπροστινή όψη, ξεφεύγουμε από τις τυπικές οθόνες προβολής που κατασκευάζονται από βινύλιο (ένα υλικό που είναι το πλέον κατάλληλο για αυτή την εργασία), και συνήθως επιλέγεται ένα υλικό ανάλογο με αυτά που τοποθετούνται σε οροφές κτιρίων ή που αναρτώνται πάνω σε διάφορα αντικείμενα. Για αυτές τις τελευταίες περιπτώσεις, χρησιμοποιούνται υφάσματα που είναι ιδιαίτερα ελαστικά και ονομάζονται «acrobat». Αυτά τα υφάσματα έχουν την ιδιότητα να διαμορφώνονται σε διαφορετικά σχήματα και φόρμες.

Στην back-lit προβολή η κάμερα (ή ο προτζέκτορας) τοποθετείται πίσω από το ύφασμα προβάλλοντας την εικόνα πάνω στην επιφάνεια του υφάσματος. Το πλεονέκτημα με αυτή τη διάταξη είναι ότι δεν υπάρχουν ορατές ηλεκτρικές καλωδιώσεις, ενώ ο κόσμος, ο οποίος στέκεται μπροστά από το ύφασμα, δεν μπορεί να ενοχλήσει την προβολή.

Το ύφασμα ανάκλασης (reflective fabric) –το οποίο αντανακλά τις ακτίνες φωτός- χρησιμοποιείται κυρίως για προβολές από την εμπρόσθια όψη του υφάσματος. Σε αυτή την περίπτωση, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη δομική μορφή και στη διακόσμηση με φωτεινά εφέ. Τα ανακλαστικά υφάσματα υπάρχουν σε μεγάλη ποικιλία ποιοτικών εκδόσεων, όπως μεταλλική, γυαλιστερή ημιδιαφανή και λευκή. Αυτοί οι τύποι ανακλαστικών υφασμάτων είναι πολύ δημοφιλείς όταν πρόκειται να χρησιμοποιηθούν στην προβολή φωτογραφιών ή κινούμενων εικόνων.

Επίσης, υπάρχουν υφάσματα που δίνουν την αίσθηση ότι δημιουργούν κινήσεις όταν «βάλλονται» από δέσμες φωτός. Αυτές οι κινήσεις είναι αποτέλεσμα του τρόπου με τον οποίο προσανατολίζονται τα μεταλλικά νήματα πάνω στην επιφάνεια του υφάσματος. Τέτοια υφάσματα έχουν χρησιμοποιηθεί, και συνήθως προτιμούνται στα κονσέρτα και άλλα παρεμφερή μουσικά γεγονότα, καθώς και σε εκθεσιακούς χώρους όπου καλύπτουν τις επιφάνειες πολλών εκθεσιακών περιπτέρων. Σε ανάλογες περιπτώσεις, επίσης, χρησιμοποιούνται και τα λεγόμενα ολογραφικά υφάσματα, τα οποία κάνουν μια πραγματικά υπέροχη δουλειά.

Τα υφάσματα κάλυψης σκηνικού (masking fabrics) χρησιμοποιούνται όταν απαιτείται αδιαφάνεια στο υλικό, όπως στην περίπτωση όπου το ύφασμα φωτίζεται από δυο πλευρές, ή όταν είναι επιθυμητή η διάχυση της back-lit προβολής σε ένα ημιδιαφανές ύφασμα προκειμένου να εξαφανιστούν τυχόν υπάρχοντα στίγματα πάνω στην επιφάνεια του υφάσματος. Πολλές εταιρείες του χώρου χρησιμοποιούν αδιαφανή ή ημιδιαφανή  καλύμματα τα οποία είναι κατασκευασμένα από υφάσματα που φέρουν επικαλύψεις ή πολυστρωματώσεις, ώστε να εμποδίζουν τη διέλευση του φωτός, ενώ μια εξίσου συχνή πρακτική είναι η χρήση διπλής στρώσης από το ίδιο υφασμάτινο υλικό. Τα υφάσματα κάλυψης σκηνικού συνήθως χρησιμοποιούνται σε κάθε εφαρμογή που είναι απαραίτητο το «μπλοκάρισμα» του φωτός, όπως για παράδειγμα, στις θεατρικές αίθουσες ή στα εκθεσιακά περίπτερα. Σε αυτές τις περιπτώσεις χρησιμοποιούνται ως οθόνη για προβολές που γίνονται από το δάπεδο ή από άλλα μέρη (front-lit).

Τις δικές τους ξεχωριστές δυνατότητες, αλλά και ιδιαιτερότητες, έχουν τα ψηφιακά εκτυπωμένα υφάσματα (digitally printed fabric). Στην ψηφιακή εκτύπωση, τα τυπωμένα στοιχεία στην επιφάνεια του υφάσματος πρέπει να έχουν μεγάλη χρωματική καθαρότητα και το μελάνι να δημιουργεί το ίδιο ζωηρά χρώματα και στη νύχτα, εφόσον υπάρχει ο κατάλληλος φωτισμός.

Δημοσιεύτηκε: 12/11/2010

ΣΧΕΤΙΚΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ
  • Φωτισμός

    Καθοριστικοί παράγοντες στο σχεδιασμό Κατά το σχεδιασμό μιας δημιουργίας με φως και ύφασμα, απαιτείται να ληφθούν υπόψη μια σειρά κρίσιμοι παράγοντες, όπως: -          Διαθέσιμος φωτισμός στον τόπο παρουσίασης. Ο περιβάλλων χώρος και η ποιότητα του φωτισμού που αυτός διαθέτει παίζει καθοριστικό ρόλο +

  • Φωτεινά εφέ

    Ο συνδυασμός του φωτός και των διαφόρων ποικιλιών υφασμάτων στο χώρο του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού μπορεί να οδηγήσει και σε οικονομία χρόνου και χρήματος, καθώς τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί για ένα σόου, κάλλιστα μπορούν να στηθούν και πάλι σε +

  • Φως και Σκίαση

    Βενέτικα Στόρια Τα βενέτικα στόρια κατέχουν μια πολύ ξεχωριστή θέση στον τομέα της σκίασης εσωτερικού χώρου. Αποτελούνται από κινητές ξύλινες ή μεταλλικές γρίλιες, που είναι συνδεδεμένες μεταξύ τους και έχουν τη δυνατότητα να περιστρέφονται έως και 180ο γύρω από τον +


ΣΧΟΛΙΑ